Ως γονείς χαρισματικών παιδιών, κατηγορία ατόμων με
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που το κοινό σχολείο δεν μπορεί να καλύψει,
βιώνουμε καθημερινά όλες τις δυσμενείς επιπτώσεις στον ψυχικό, συναισθηματικό
και νοητικό κόσμο των παιδιών μας.
Τα χαρισματικά άτομα –σε αντίθεση με τα άτομα (παιδιά και
ενήλικες) με δυσκολίες, που απολαμβάνουν με νομικές διατάξεις, ουσιαστική
προστασία–, δεν απολαμβάνουν κανενός είδους προστασία από το κράτος και δεν
έχουν εφαρμοστεί για τους χαρισματικούς ειδικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες,
πολιτική για την απασχόληση και την εργασία και άλλα ατομικά δικαιώματα.
Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και όσοι εμπλέκονται με τον
έναν ή τον άλλο τρόπο με χαρισματικά παιδιά, γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει κανενός
είδους μέριμνα για την προστασία των ατομικών και των νομικών δικαιωμάτων των
χαρισματικών παιδιών σχετικά με την εκπαίδευσή τους αλλά ούτε και με άλλες
σχετικές, επ’ ωφελεία τους, υπηρεσίες, και πολύ περισσότερο η εφαρμογή ενός
προγράμματος ή σχεδίου προστασίας και παροχής πρόσβασης στα νόμιμα δικαιώματά
τους.
Οι ανάγκες των χαρισματικών παιδιών αγνοούνται
συστηματικά και δεν τους παρέχονται κατάλληλες εκπαιδευτικές ευκαιρίες από το
δημόσιο σχολείο. Ωστόσο, ακόμη κι αν οι οικογένειές τους είναι σε θέση να τους
προσφέρουν ευκαιρίες εκτός του δημοσίου σχολικού συστήματος, δεν υπάρχει καμία δυνατότητα,
λόγω του νομικού κενού.
Όμως, η Πολιτεία στα πλαίσια των συνταγματικών και
νομικών δικαιωμάτων των ατόμων αυτών έχει την ευθύνη και την υποχρέωση, και οφείλει, να
αναπτύξει και να προωθήσει νέες πρακτικές για την αντιμετώπιση κάθε μορφής
διακρίσεων και ανισοτήτων τόσο στην εκπαίδευσή τους όσο και στην κοινωνική και
επαγγελματική τους ζωή, ώστε να διεκδικήσουν την ισότιμη συμμετοχή τους στο
κοινωνικό γίγνεσθαι.
Η
μετάβαση στην κοινωνία της μόρφωσης και των διαρκώς αυξανόμενων και ανανεωμένων
προσόντων που επιτάσσουν οι νέες συνθήκες, δεν επιτρέπει πλέον την «απώλεια»
μαθητών με αυξημένες δυνατότητες, αφού αυτοί θα αποτελέσουν την «ατμομηχανή»
για τη μετάβαση αυτή.
Τα χαρισματικά παιδιά είναι μια πολύτιμη φυσική πηγή
πνευματικού πλούτου για κάθε κοινωνία και καμία χώρα δεν είναι δυνατόν να
επιθυμεί την «απώλεια» τους. Όμως, ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι η Ελλάδα δεν
ενδιαφέρεται να διασφαλίσει και να αξιοποιήσει το ευρύ φάσμα των ικανοτήτων,
των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και των ταλέντων των μαθητών αυτών και επιθυμεί
να απολέσει την πλέον αποδοτική επένδυση, δεν νομιμοποιείται να το κάνει.
Είναι συνταγματική
υποχρέωση της Πολιτείας να ασκήσει άμεσα την παρεχόμενη από το νόμο
δευτερογενή νομοθετική λειτουργία, και να διαμορφώσει το κατάλληλο κανονιστικό
πλαίσιο και για την κατηγορία των χαρισματικών και ταλαντούχων μαθητών και
φοιτητών, ώστε το αμέσως παρεχόμενο από τους κανόνες δικαίου δικαίωμα στη
μάθηση να είναι πραγματικό, αποτελεσματικό, αξιοκρατικό και αναλογικό, σύμφωνα
με τις ιδιαίτερες ικανότητες, κλίσεις και ανάγκες των μαθητών αυτών.
Η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει άμεσα την κατάρτιση
νομοθετικών ρυθμίσεων για τη λήψη μέτρων και την παροχή υπηρεσιών που αφορούν:
• Δωρεάν
δημόσια εκπαίδευση από το κράτος που η μορφή της προσδιορίζεται από το είδος
και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών.
• Ρύθμιση
όλων των θεμάτων ένταξης, κατάταξης, φοίτησης και αποφοίτησης –σύμφωνα με τις
ικανότητες/ανάγκες και τη νοητική ηλικία–, για όλους τους τύπους σχολικών
μονάδων και για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης –από το Νηπιαγωγείο έως την
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
• Λειτουργία
κατάλληλων σχολικών μονάδων, τμημάτων φοίτησης, επί μέρους τάξεων και παροχή
κατ’ οίκον και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, on-line προγραμμάτων και εκπαίδευση μορφής mentoring.
• Κατάρτιση
εξειδικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, διάρθρωση κατάλληλα προσαρμοσμένων
αναλυτικών προγραμμάτων και εφαρμογή κατάλληλων μεθόδων και εργαλείων
διδασκαλίας.
• Έγκαιρη
και έγκυρη διάγνωση και αξιολόγηση των ψυχολογικών και ειδικών
εκπαιδευτικών αναγκών καθώς και παιδαγωγική,
ψυχολογική και συμβουλευτική
παρέμβαση και υποστήριξη.
• Παροχή κοινωνικού
έργου και κάθε
είδους διευκολύνσεων και διευθετήσεων.
Όσοι νοιάζονται για την μετάβαση της Ελλάδας στο δρόμο
της ανάκαμψης και της ανάπτυξης, όσοι αγωνιούν για την διαρροή των “ελληνικών
μυαλών” και ανησυχούν για την πορεία αυτού του τόπου, καλούνται να υποστηρίξουν
εμπράκτως τα δικαιώματα των χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών. Κάθε Βουλευτής
που θα ψηφίσει το υπό κατάθεση νομοσχέδιο, κάθε εντεταλμένος Υπουργείου που θα
υποστηρίξει την απουσία πολιτικής που αφορά τα χαρισματικά και ταλαντούχα
παιδιά, κάθε αρμόδιος, ειδικός, εμπειρογνώμονας, κάθε πολίτης αυτού του κράτους
που θα αποδεχθεί ή θα επιτρέψει –δια πράξεων ή παράλειψης αυτών– την καταπάτηση
των δικαιωμάτων των παιδιών αυτών, έχουν ευθύνη έναντι της χαρισματικών παιδιών
και των οικογένειών τους και έναντι της κοινωνίας και καθίστανται υπόλογοι
έναντι των ατομικών, κοινωνικών και συνταγματικών τους δεσμεύσεων και
υποχρεώσεων.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Χαρισματικών και
Ταλαντούχων Παιδιών, αλλά και γονείς χαρισματικών παιδιών μεμονωμένα, έχουμε
απευθυνθεί στο Υπουργείο Παιδείας αλλά και σε άλλους φορείς πάμπολλες φορές,
αλλά είτε έχουμε αγνοηθεί, είτε έχουμε υποστεί εμπαιγμούς, είτε έχουμε λοιδορηθεί
και χλευαστεί.
Παρακαλούμε, να παρασχεθεί στα παιδιά μας, η εκπαίδευση
που απαιτείται από το είδος και το βαθμό των εκπαιδευτικών αναγκών τους, σε
σχολεία οργανωμένα, στελεχωμένα, εξοπλισμένα και υποστηριζόμενα κατάλληλα,
ώστε, με την αναγκαία διδακτική και ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη, να λάβουν την
κατάλληλη ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
Επιδιώκουμε
την άμεση εφαρμογή στρατηγικών παρέμβασης και την υιοθέτηση εκπαιδευτικών προτύπων
για την ανάπτυξη των νοητικών ικανοτήτων και ταλέντων των χαρισματικών παιδιών.
Διεκδικούμε
τη φοίτηση των παιδιών σε σχολεία όπου θα εφαρμόζονται ειδικά προσαρμοσμένα
αναλυτικά και διδακτικά προγράμματα και η διδακτέα ύλη θα είναι ανάλογη και
σύμμετρη προς τις αντιληπτικές και αφομοιωτικές ικανότητες των παιδιών. Σε
σχολεία όπου θα εξασφαλίζονται, σε όλα τα στάδια της ανάπτυξής τους, όλες οι
αναγκαίες προϋποθέσεις και μέσα ώστε να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν
αρμονικά το πνεύμα, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές τους, να
αναπτύξουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής προσπάθειας
και συνεργασίας, ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και με την υπεύθυνη
συμμετοχή τους να συντελούν αποφασιστικά στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου και
στην ανάπτυξη της Πατρίδας τους.
Η Κοινότητα των 325.000 χαρισματικών και ταλαντούχων
παιδιών και των οικογένειών τους δεν μπορεί να επιτρέψει πλέον περαιτέρω
παρελκυστικές μεθοδεύσεις και τακτικές, προσχηματικές πρακτικές ή/και
καταχρηστικές διαδικασίες εις βάρος των χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών
και των οικογενειών τους. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Χαρισματικών και
Ταλαντούχων Παιδιών, ως κύριος εκφραστής των χαρισματικών και ταλαντούχων
παιδιών, και διαθέτοντας πολύπλευρη και πολύτιμη γνώση και εμπειρία σε ότι
αφορά την αγωγή και την εκπαίδευσή τους, τον εντοπισμό, διάγνωση και αξιολόγησή
τους, αλλά και την ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη των παιδιών και των
οικογενειών τους, αξιώνει και διεκδικεί πρωταρχικό ρόλο στη διαδικασία
διαμόρφωσης του κατάλληλου πλαισίου.